Cerita Mencari CINTA - Pn Mona Din

Lelaki yang baik untuk wanita yang baik... Dalam diam Sally mengagumi Kak Mona... Status2 FB nyer.. Ceritanya... Inspired me.. Berjaya.. Bahagia... Cemerlang dunia n akhirat... 
.
Tak ramai yg berjaya tp balance dunia & akhirat.. Tapi dia... Cerita2nya.. Kerjaya & keluarga... Sungguh mempesona.. Dlm diam Sally mengaguminya.. I want to be like her..
.
Sally copy cerita cinta Kak Mona.. untuk tatapan blog reader..
.
CERITA MENCARI CINTA..
Mlm ni, after tahajjud, menunggu Suboh, dengar Mr Hubby dok bdengkur, tiba2 rasa sentimental..teringt kisah cinta kami dolu2, teringin pulak rasa nak share story ni dgn kwn2 fb..yg elok jadi tauladan, yg buruk buat sempadan ya..)
Masa remaja dulu, saya dah set target, umur 25 nak kawin !
So saya buat siap2 baju nikah, bawa pi gantung kat office & bagitau kwn2 : aku baju nikah dah ada, tunggu calun je (hahaha, intan zabidin, sila jgn gelak..).
Masa tu saya ada bf, non muslim, org kaya. Bcinta dah 3 tahun. Saya dah bagitau dia byk kali, on my bday umur 25, klu u x masuk islam juga unt kita kawin, i will leave u!
Mlm birthday umur 25 saya, dia kata, I just couldn't do it now. Give me more time.
Saya kata, pls, by all means, take your sweet times, but i wont be here anymore, waiting for you!
Wt that words, saya smbhyg hajat, 7 mlm bturut2. Saya sgt2 ingat apa yg saya minta sambil bcucuran airmata : Ya Allah..bagi la aku jodoh, seorg lelaki yg baik, yg ikhlas mnerima aku sbg isteri, yg baik & penyabar, tak kaya pun tak apa....
Dan mulai hari ptama solat hajat tsebut, saya dah mula jauhkn diri & x mau jumpa lagi my that non-muslim bf tu..
Hari ke 8, spt selalu, di ofis saya, Kump Karangkraf, saya dok melepak di Unit Media Hiburan (disitu kwn2 baik dari saya sejak remaja lagi Intan Zabidin, Ema, Norimy dll.
Tiba2 saya tpndang this guy, tengah menaip, mbelakangkn saya, dok mengadap dinding.
He was part of Media Hiburan team, an Asistant Editor, penolong Emma Husin. Dah 2 tahun pun he was there, hari2 saya nampak dia, tapi kami x pernah kesah nak bckp or bbual.
He was a quiet, skinny, simple guy, not my type (masa tu la hihi).
Everyday saya dok pi mlepak merapu di media hiburan, saya x pernah pedulikn dia, mcm dia x pernah ujud..dan diapun x pernah kisahkn saya..
Tiba2 hari tu, di hari terakhir 7 mlm solat hajat saya, my eyes was attracted to him. Lama saya dok renung dia dr belakang & tfikir, baiknya dia ni, kita dok bdekah2 gelak lawak bodo segala, dia cool je dok buat kerja dia..
Tiba2 tkeluar dr mulut saya Ema, dia tu ada gf dak? Agak2 nak ke dia jadi bf baru aku?
Terus, spontan Ema melaung dgn kuat, ooi Zul, mona ni tanya hang nak dak jadi bf dia..
Saya yg masa tu memg perangai x berapa pemalu, selamba je, buat muka bodo, pandang dia.
Saya tengok dia toleh. Tak kata apa2. Dia senyum je, pandang Ema, then pandang saya, lama..! Dengan senyum tu, dia pusing, sambung balik kerja!
Ptg tu saya balik office, pi Jaya Jusco, cari tshirt nak bagi present to another guy, (my spare part bf. Dia hakim muda kat court). Saya pilih 2 tshirt yg sama, same color, satu unt saya, satu unt dia, hakim tu.
Tapi spnjg hari tu, hati asyik dok teringat sgt kat media hiburan guy dgn senyumnya tadi. Saya jadi terpana oleh senyumnya, mcm kena panah asmara!
Balik rumah, instead of bagi tshirt yg saya beli to that hakim, saya pi ofis, letak tshirt tu atas meja assistant editor media hiburan tu.
Esok, 9 pagi, talipon meja saya bunyi.
Mona, Zul Media Hiburan ni. U dah bfast ka, nak ajak u pi minum...
Saya sgt tkejut, terus ckp boleh saja..
Itulah date ptama saya & dia, secara x rasmi.
Pagi tu dia sgt cool, sgt rilex, sgt santai, so saya rasa sgt selesa. Dia cerita, tadi pagi saya dpt tshirt. Ada org bagi. Dah selalu saya dpt brg2 mcam tu, almost every week. Saya ada admirer kat ofis ni, dan rasa saya rasa saya tau sapa dia. Memg ada hajat nak approach her, nak say tq...
Saya tdiam. Alamak, mamat ni, ada admirer la pulak.. Tapi tshirt tu aku yg bagi...
Balik ofis, saya sgt x senang duduk. Sgt teringat kat dia & cerita ada org lain dok minat kat dia..sakit hati.
Akhirnya saya angkat tel, Zul tshirt tu saya yg bagi, bukn dr admirer you. Tapi benda2 lain saya x pernah bagi..
Lama dia diam.
Then saya dgr dia jwb, saya dah agak tshirt tu dr u. TQ. Sebetulnya saya x pernah dpt apa2 pun before, never have any admirer, saja nak test you je.
Then dia sambung lagi, about yesterday's question, betul ke u nak i jadi bf u? Klu betul, i nak...mcm bulan jatuh ke riba! Tapi u balik fikir betul2 dulu. Sbb i tak suka hal2 mcm ni kita main2.
Tup, dia terus letak talifon. Saya termangu2...
Esok mlm, saya ikut team Media Hiburan ke satu function Yamaha Music. Zul pun ada, tapi dia dtg asing, dan duduk jauh dr saya. Dan saya asyik dok pandang dia, dan dia pun selalu dok toleh tengok saya..
Lepas habis function, dia dtg pd saya, kami bsalam, then said good nite, then masing2 balik.
Esok, pagi2 Intan Zabidin call saya. Eeh Zul baru habis bgossip dgn aku, dia kata dia x blh tidur langsung smln, dok teringat kat kau. Dia kata smlm masa korang jumpa sbelum balik, kau salam & cium tangan dia..
Saya tdiam. Betul ke saya cium tgn dia? Why i have to do that? Wallahualam. Saya x ingat..
Esok mlm, saya join team media lagi. Ada event di disco jln ampang. Zul pun ikut. Tapi kami both x masuk disco ( i never like disco, nak muntah busuk rokok & arak..) instead, kami lepak bsembang di kerusi stesyen bas.
That was the place. The moments. I told him selepas 2 mlm bfikir, saya betul2 nak dia jadi bf saya... Dan mlm itu, 4 jam, kami bcerita kisah hidup masing2, the bads & the goods..bjanji unt bcinta secara jujur, mlupakn kisah silam masing2, mnerima diri masing2 seadanya & berusaha kuat unt mbina hidup bsama..
Cuma Zul minta satu perkara : nanti lagi 3 minggu, bila dpt gaji, i nak bawa u balik taiping, jumpa mak & keluarga i. Klu u ok, dpt terima mak i, then we proceed to the next chapter, kita kawin.
There he was, simple, tegas & precise guy!
Fr that moments kami sgt selesa bdua. So much in love..langsung tak pernah gaduh. Tak tau apa nak di gaduhkn sbb he was such an easy person..dan cinta kami sgt mengejutkn seluruh warga Kkraf...mcmna 2 manusia yg bbeza, mcm langit & bumi, blh bcinta..
Tapi saya ada masaalah. My ex, the non-muslim bf, just could not let me go.
Hari2 dia dtg ofis, tunggu saya, ikut saya..dan dia melihat (rasanya) saya dah ada new bf.
Suddenly, saya tkejut beruk, mcm nak pengsan.
He had converted to muslim !!
Dan dia, bteman keluarga angkat islam, dtg jumpa ayah & keluarga saya..
Mbawa bsama sijil dan saksi masuk islamnya, dia merayu pd ayah saya, tolonglah, dia betul2 nak kawin dgn saya. Akhirnya!
Dan saya di panggil mengadap keluarga.
Saya di paksa kahwin, mnerima kembali dia, sbb dulu family x bagi bkwn dgn org bukn islam, saya yg thegeh2 bkeras nak jugak.. Now org tu dah masuk islam, saya pulak yg mngada2 x mau pulak..hang jgn jadi org jahat, kata ayah, meradang.
Dan saya masih x mampu mbuat keputusan. Saya masih mngelak bjumpa dia.
Dan rasa hati saya, wlu baru 2 minggu bcinta, sukar unt meninggalkan Zul.
Dia buat saya rasa sgt selesa & happy bsamanya, dan saya sgt suka perasaan itu...
Dan satu pagi, dunia saya bgegar.
Bapanya dtg menyembah saya, tolonglah terima anaknya. Tolonglah kahwini dia. Dia cuba bunuh diri. Dia telan sebotol pil tidor. And now he was warded in ICU, at SJMC.
Dan kata Zul, pergi lah kat dia. I lepaskn u dgn sangat rela. Dulu u dtg kat i pun sbb u sdg bsedih, u tpaksa lepaskn dia sbb dia x nak masuk islam. Dia x nak kawin. Now that he has converted, dan ready to marry u, u should not fail him. Lagi pun i hadir sbb nak ganti dia. But since dia still ada, couldn't let u go, elok u pergi kat dia. I redha. I tak akn kutuk or marah u. I akan cover & protect your good nama di ofis..i will always pray for u. And should one day u perlukn i, i akn terima u dgn hati tbuka..
Sgt ikhlas, sgt tegas. Wlu matanya merah, namun sgt tenang dia bbicara.....dan itulah ttg dia, yg buat saya sgt terpesona.
Dan saya ke hospital, semalaman menemani dia.
Merenung wajahnya, melihat bapanya yg asyik mmandang diri saya, sambil minda mmikirkan kembali pjlnn 3 tahun bsama. Dia yg sgt gentleman, sgt romantis, tapi bukn hanya kpd saya! Pedih hati mngenang ramai gadis2 cina, yg terang2 mahu mrebutnya, wlupun di depan mata saya.
Dan pgaduhan demi pgaduhan, kerana saya selalu tidak pernah percayakan dia.
Akan bahagiakah saya jika kami bsama?
Akan bertukarkan cerita dan gaya, wlu sijil islamnya ada. Benar2 ikhlaskah dia...?
Esok pagi, kala bapanya keluar mbeli sarapan, saya tinggalkan nota di atas meja.
Uncle, pls forgive me. I have make my decision. I cant marry your son.. I will leave him, you & our story, forever. Pls take care of him, and pls help finding ways to stop him from disturbing me. TQ
Dan saya terus call Zul. Kalau u masih nak terima i, i had make my decision. I choose you...
Zul ckp, u di mana? Tunggu i kat bas stand klang. Kita balik taiping terus, jumpa mak, auntie & nenek i..
Satu ptemuan yg cukup manis.
Saya menyaksikan sebuah keluarga yg sgt bhemah, sgt harmoni. Mula2 bjumpa nenek & mak lang, yg spt terus jatuh cinta dgn saya, bmula dr saat itu, dan sehingga sekarang, rasanya hehe..
Then bsua ibunya. Seorg yg pendiam, yg tidak byk kerenah.
Dari ruang tamu saya dgr Zul bbual dgn maknya di dapur: klu Zul suka, mak pun suka.., mak ikut aja..
MasyaAllah, Alhamdulillah.
Dan saya tahu, unt seorang lelaki bnama Zul, kalimah ibunya itu akn mjadikn saya isterinya, very soon..
Balik KL, we maka a police report, making a full stop dr dia yg survived dr bunuh diri yg terus terusan mngejar saya.
We started planning to get married...
First step, rombongan MERISIK, mengadap ayah, mmaklumkn bahawa saya mmilih Zul, mberitshu bhw Zul lelaki baik yg serious mahu memperisterikan saya, di lakukan oleh KAWAN2 saya Intan Zabidin, Emma Husin, Fuad & Marzuki ( manager saya di jabatan iklan masa tu).,(Terimakasih kwn2, jasa u all kami kenang hingga ke hujung nyawa)..
Ayah hanya diam, menganggok, tapi x bkata apa2...
Minggu seterusnya, emak, pak lang & mak lang Zul datang, MEMINANG.
Tiada majlis, tiada kwn2. Tiada kenduri.
Hanya ayah, adik saya azizah & saya di situ.
( emak saya x join, sbb ibubapa saya bcerai ketika itu).
Saya tak mnjemput sesiapa sbb saya hanya mahukn majlis yg mlibatkn psetujuan 2 keluarga, asal sempurna di sisi ugama.
Dan saya sendiri yg bkurung hijau, menggoreng bihun, menjamu tetamu, dan akhirnya cincin belah rotan di sarung ke jari manis saya oleh bonda zul, che amah..
Alhamdulillah, selesai, sempurna..
Walau tiada pun gambar di rakam buat kenangan, namun saya sgt bahagia, dan sudah bsedia, untuk hidup seadanya...
Seminggu slepas btunang, saya dan zul bsama2 bkongsi mmohon pinjaman pribadi bjumlah 4 ribu dr Cempaka Finance, di guarantor kan oleh Emma Husin ( sekarang Editor Majalah Jelita) & Darren ( masa tu manager di EMI ),unt bkahwin.
Di bilik rumah sewa, di temani kak Sunarti, saya mula mnyiapkn sendiri bunga telur dan pkakasan pkahwinan..semua brg2 hantaran, untuk saya dan dia, saya beli dan gubah sendiri. Antaranya, kasut & handbag tidak bjenama, dr Sg Wang, hanya berharga sekitar rm50 satu...
Menjelang hari nikah pd Ahad 15 Feb, cek Cempaka Finance akhirnya siap pada Jumaat 12 Feb, bbentuk cek bpalang.
Tidak sempat di bank-inkan unt cash, kerana esok sabtu, dan lusa hari nikah...
Pagi2 sabtu, saya dan zul bertangga menunggu pintu bank Cempaka Finance Leboh Ampang di buka..sebaik managernya masuk, kami merayu, sambil menunjukkan kad kahwin btarikh esok, unt mnukar cek bpalang kpd cash..
Against bank procedure, kami menunggu mereka meeting on our case, dan akhirnya, tepat jam 12,tghr, Allah mbantu, wang tunai di serahkn ketgn saya..
( airmata dah nak mnitik ni hihihi)..
Saya serahkn wang tunai itu ketangan Zul dgn kata2 : 2800 buat duit hantaran. 1800 untuk duit catering mkn di dewan ( 300 paxs x rm6 per pax).
Balance 200 saya ambil, nak beli tu, saya pergi sorang je, so u tak perlu malu nak beli yg murah. I will buy it myself.
Dan kami balik ke kerja masing2. Menyiapkan diri untuk esok, bnikah.
Dgn wang baki rm200 tadi, saya berseorangan ke Semua House, Jln Masjid India, mencari sesuatu yg sgt penting, CINCIN NIKAH untuk di sarung ke jari saya sendiri !
Tidak mampu mmiliki berlian dgn wang hanya sbyk rm200, saya akhirnya memilih cincin bbatu nilam hijau, bharga hanya rm120, sbg cincin nikah saya..( dok sebak, nak nangis masa mnulis ni..) dan mlm itu, mlm terakhir Zul menatap wajah saya sbg bukan mahramnya, saya serahkn cincin itu pdnya..
Esok, jam 8 pagi, bteman Intan Zabidin, Emma Husin, ayah, abang, jurusolek & bberapa yg lain, kami bgerak ke rumah jurunikah di kelana jaya.
( mungkin saya satu2nya pengsntin yg tidak bnikah di rumah sendiri, tidak juga di masjid, tapi di rumah jurunikah..sbbnya, hanya jurunikah itu saja yg free unt tarikh tu, tapi dia x sempat mahu ke subang jaya sbb tlh dibook unt few acara nikah sepanjang hari dan dia cuma free sebelah pagi, before 10am. So klu nak nikah juga tarikh tu, kena nikah di kwsan kelana jaya, dan dia offer, unt lebih mudah, u datang nikah je di rumah saya. Dan kerana memang niat saya, mahu mpermudahkan semua perkara, asal nikah saya blangsung sempurna mengikut peraturan ugama & negara, saya bersetuju bnikah di rumahnya saja..)
Mlmnya, majlis resepsi yg serba sederhana, bjln lancar di Dewan Sek 15, Subang Jaya..
Alhamdulillah, saya tlh bgelar seorang isteri kpd Mr Hubby, Zulkefli Muhamad Ali..
Esoknya, pagi2, saya mengadap & mohon pada ayah, bolehkan duit hantaran rm2800 tu Dek Na ambil?
Kata ayah, ambillah, sbb semua kos kenduri kawin chek chek yg keluar duit dan urus sendiri..
Dan duit 2800 itu, yg masih bergubah, saya leraikan sekeping demi sekeping, saya susun rapi dan saya serahkan ketangan Mr Hubby.
Bagi kat mak u, buat kenduri sebelah rumah u minggu depan..
( dan masa ni, masa dok menulis ni, airmata dah betul2 menitis laju..).
Malam itu, mggunakan sedikit duit hadiah dan sumbangan tetamu2 yg hadir ke majlis resepsi semlm, saya dan Mr Hubby ke Puduraya, untuk menaiki bas ekspress menuju ke Terengganu, bbulan madu, di Tanjung Jara..
Dan begitulah, sebuah drama kehidupan diri saya, dlm mencari seorang suami, dan cinta sejati..
Sebuah perjalanan bcinta yg cukup pendek, hanya dlm tempoh 4 bulan menerima each other, kami akhirnya bjaya mdirikn mahligai bahagia.
Dan siapa menduga, hanya bbekal wang pinjaman yg di byr bsama2, sebyk 4 ribu, kenduri di kedua2 belah pihak berjaya dilaksana, tanpa sebarang pertolongan dr mana2 ahli keluarga.
Dan semua pengorbanan saya untuknya, menolak wang dan duniawi, hanya satu harapan saya, berilah saya pkahwinan yg bahagia...
Dan semua perkara yg blaku, dalam mengejar niat mahu hidup bersama, mengajar kami bdua untuk sgt mhargai each other.
Saban hari, kami menyaksikan blessing Allah, yg sering di beri, wlupun tanpa di duga..
Dan Alhamdulillah, memilih dirinya saya rasakan tidak pernah silap, kerana spt yg saya doakan, di 7 mlm solat hajat saya, Allah telah mberi saya suami spt yg saya minta: sgt baik, sgt penyabar, sgt menghargai saya, dan ikhlas menerima serta menyayangi dgn segala kekurangan yg ada pd saya...
Dan akhirnya, wlu saya tidak pernah mminta suami yg kaya, Allah tetap mahu mberi, bukn kepada suami, tetapi rezeki yg melimpah kpd kedua2 kami, suami isteri..,
Terimakasih Allah, nikmatMU kusyukuri.


U ols dah baca kan... suka tak? LIKE dan SHARE ler.. Sharing is caring


0 comments:

Post a Comment

 
Sally's Thoughts © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops