Cita-cita yang berubah sekelip mata...

Cita-cita or dalam bahasa omputihnya ambition.. tak pun lebih paham lagi kalau dolo-dolo nenek atuk tanya.. bilo besar ko nak jadi aper??? Makna nyer tu.. Ko nak kerja apa esok2....??? huhuuu..

Pengertian2 itu membawa aku untuk berpikir balik apa yang aku nak jadi sebenarnya.. Kalau sekarang ni ada plak yang menjawab.. untuk menjadi isteri mithali.. ibu penyayang.. etc..etc... abis tu masa kat sekolah dulu kalau kita ingat balik ada tak kengkawan kita yang letak ambition as Housewife or Fulltime Housewife... or Isteri Mithali??? hahahhaaa... ngak ada bukan... 

I bet u all sume ade cite-cite mase kecik-kecik dulu especially mase sekolah rendah......dan bila dah besar plak , lain plak jadinyer...hehehehe..... Cita2 budak2 skang ni takderla nak jadik sojar, jadi doktor, jadi lawyer, tapi jadik pelajar AF la, masuk Gangstarz la, jadik professional skate boarder la...  ntah apa-apa daaa...

Citer pasal cita-cita ni... aku jenis yang bercita-cita tinggi.. Aper lak maknanya tu??? Nak jadi manusia yang tinggi kah??? Idok ler gitu... Aku nak jadi orang yang berjaya... ada ke yg nak jadi org yg gagal?? kekeke.. Ko ni Jah.. suka nyampuk tau... 

Maknanya kat sini... nawaitu aku untuk jadi seorang yang berjaya di mana usaha aku tidak sampai satu level sahaja... Bukannyer aku tak pernah puas dengan apa yang aku perolehi.. tapi aku nak sentiasa maju ke depan.. Aku tak der ler setakat gi kerja.. buat kerja yg disuruh.. siapkan kerja dan balik umah jer.. Aku nak kalau boss cakap A.. aku nak bg A+.. i want to be sumbody.. yang pastinya akan disebut2... perghhh.. giler glamer siot... yo laa.. setakat buat kerja penuhkan kerja si A.. si B yang nak mampus tak nmpk aper pun.. kejadah aper kah kerjaya itu.... Nak jadi yang berjaya dan buat peningkatan dalam diri itu.. bukan ler semudah A B C... dan aku bukan jenis itu.. Aku tak leh duk goyang kaki kat opis.. tgu kerja datang... siapkan kerja.. aku nak sumthing more challenging.. bak boss baru aku ckp.. U dah berjawatan.. dlm comfort zone.. nape nak cari susah..??? Susah2 dulu takper boss.. janji susah yang memuaskan hati.. buat kerja senang.. tapi hati tak puas nak buat aper.. Org bgn pagi nak g kerja.. hati nak suka.. tapi klu bangun pagi asyik pikir nak emcee ke nak EL.. aper ke jadah nyer tu... idak gitu... Luahan perasaan kah ini??? Gitu ler gamak nyer.. 

Wei... ko tak terasa ke si A.. si B.. si C... akan baca... ada aku kesah...??? Its not me.. takut pada yang tak sepatutnya.. Aku lagi takut kalau kerjaya aku ntah ke mana.. berkubur tanpa Batu Nesan nyer... huhuuuuhhu.. Nape aku nak buat perubahan??? Salahkah berubah untuk majukan diri sendiri bila lubang kubur dah nmpk di depan mata.. takkan aku nak tunggu saat mati sahaja.. at least aku cari peluang baru untuk hidup.. sempat ler aku bertaubat dulu... Sebab tu ada kalanya setiap langkah yang aku ambik.. kenkadang terlalu drastik aku rasakan.. tapi setiapnyer aku lakukan dengan petunjuk dariNya yang aku rasakan setiap hajatku disusului dengan sembahyang hajat.. dan setiap keputusanku disusuli dengan solat istiqarah... Maka.. jalan yang aku pilih diharap diredhainya dan kebahagiaan dan kejayaan diharap menunggu aku dikemudian hari... Aku tak pulak buat keputusan dan berserah sahaja... usaha dan semangat harus disulami bersama.. Kata orang??? Biaq pi ler nak kata apa.. yang penting aku tahu apa aku buat.. dan peningkatan diri perlu aku lakukan sebelum aku jadi badut penyeri, memudahkan kerja orang, tapi pada dasarnya ia tak ler ke mana pun.. (walaupun Suhaili bermaksud "Kemudahanku"... aku memudahkan kerja org tidak sekali-kali.. aku akan membuat kerja menjadi mudah,.. itu ada benarnya.. think +ve.. take it easy.. do as simple as ABC). Satu tahap kita nak kena berubah.. kena buat anjakan paradigma.. ala-ala Tun Mahathir yang letak jawatan sebagai PM.. aku masih ingat petikan ucapan dia dulu.. berenti sebelum orang benci... masa org masih sayang kat dia.. dia berundur diri.. semoga kasih sayang itu berpanjangan... begitu jugak bila makan.. nak maintain jer.. berenti sebelum kenyang.. hehehee... Sebelum apa-apa terjadi.. aku ambil keputusan ini.. kasih sayang berpanjangan itu bukanlah satu janji... dan harapan tidak pulak aku letak di situ... so.. bermanja pada yang sudi.. :)

So.. berbalik pada perjalanan dan perkembangan cita-cita yang aku tanam sejak dulu lagi mmg jauh tersasar.. huhuhu... Betul kata org.. Kita hanya merancang... Tuhan yang menentukan... Kalau dulu.. sekolah rendah.. cikgu tanya nak jadi apa?? Doktor ler jawabnya.. Jawapan untuk atuk aku bila dia tanya nape nak jadi doktor??.. Nak cucuk punggung Chek (atuk) bila Chek sakit. Dah masuk sekolah menengah lak... masih tetap nak jadi doktor... Cikgu kata kena master Biology.. huhuhu.... masa tang ni ler aku tukar cita-cita.. kalau nak bedah katak pun muntah camano tu??? Duk jer kelas science... subjek science semua ke laut.. hyahahaa... 

Pastu masuk UiTM, dpt lak course Computer Science.. Masa tu coz ikut kawan2 jer.. tak tau lak nak jadi apa pada mula2 nya...  Dah lepas dapat degree... cari kerja.. Kerja apa saja janji ada kerja... Macam2 interview pergi.. last2 dpt le post System Engineer kat private company untuk buat mobile application.. gaji lumayan ler jugak.. coz kerja pun x tentu masa... huhuhu... 2 tahun lebih jer bertahan. Pastu kerja ngan Mr Hubby jap.. masa tu bila dipikirkan balik.. huhu.. xleh jadi ni.. tak best lak bila ada yang bertanya.. "Sally kerja mana?" "Tolong2 Sabri jer.." huhuhu... sungguh kerdil rasanya.. tak berkarier sungguh aku ini... Tak boleh jadi.. aku kena ada kerjaya sendiri... Aku leh berjaya sendiri.. Tu dieeerr Sally.. si Degil yang akan dapatkan apa yang dia nak.. 

Dari bergaji tinggi... aku masuk baking industry dgn payment separuh drp gaji asal..kata hubby.. takper.. asal nak kerja sendiri kan... dan aku tak kisah.. aku dah set dlm diri.. aku akan pergi jauh... aku akan bina kerjaya aku sendiri... hubby setia membantu di sisi.. love u so much hubby.. sokongan dan dorongan hubby tak pernah aku pandang sepi dan sentiasa aku hargai.. 

hampir 5 tahun.. aku mengorak langkahku sendiri.. dr seorang programmer di IT.. aku tekan lift untuk peningkatan diri.. Tiada lagi dunia IT... dunia korporat aku ceburi... dan kerjaya ini harus diperkembangkan lagi... aku bukan setakat mahu berdiri melihat kejatuhan diri sendiri.. kebolehan dan kepandaian diri harus aku perkembangkan untuk mencapai apa yang dihajati.. Skrg ni cita-cita berubah lagi.. aku balik mencari dunia IT tapi dalam aspek yang berlainan sekali.. Dunia audit menanti... Semoga kejayaan itu milik aku yang hakiki kerana usaha ku tak pernah berhenti... aku akan gagah mencari kejayaan yang pasti... Semoga Allah memberkati rezeki yang halal ku cari... amin...


U ols dah baca kan... suka tak? LIKE dan SHARE ler.. Sharing is caring


0 comments:

Post a Comment

 
Sally's Thoughts © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops