Bila Mood Memasak Berkobar-kobar....

Post ni sepatutnyer published semalam... tapi oleh kerana ke'busy'an melanda.. so tak sempatler dek nun published. Dah promised dgn owang tu nak bg resipi mlm tadi.. tapi oleh kerana sebab musabab yang tak leh nak dielakkan.. family matter Kak Jah oi.. terpaksa ler dipostponed mlm ni... Boleh Kak Jah??? Janji post.. Pagi tadi kat opis.. ader plak yg menuntut janji manisku.. huhu.. sabor yer...

Al-kisah nyer.. dipagi hari Ahad yang sungguh damai.. aku mmg terjaga awal pagi semenjak dua menjak ni.. tetiba apa mimpi ler.. nak g Pasar Sri Gombak lak rasanya.. Aper lagi.. mandi2.. dgn berseluar pendek dan t-shirt ala-ala nyonya sayur gitu... dgn berspek mata.. aku drive ke pasar kesorangan setelah tgk si Hubby lena diulik mimpi...

Sampai jer kat pasar... nasib mak baik Jah oiii.. dapat parking baik punyer... depan2 pasar haa... Aper lagi... zuuuupppp... mak masuk parking lot.. Masuk pasar jer... tmpt lauk-lauk segar ler aku tuju dulu.. Mak aiiii.... seribu satu masakan tetiba muncul kat dalam otak.. Cam semua nak masak.. coz tgk pelbagai jenis ikan yg mata mereka.. pergghhh.. kalah Leonardo Dicaprio.. masih hijau... segar bugar... Jah oi.... Leonardo tu mata dia hijau ke?? hahahaha.... harggghhhammmm... 

Dalam banyak2 ikan tu.. aku dah jatuh cinta sama ikan talapia.. Ku pilih yg sederhana besar.. RM7.20 sekor... berbaloi... Si apek nyonya tu cakap Cina sama Wa... Wa talak tau... Dia ingat Wa Cina... ayyoooo nyonya.. Wa melayu laa... Apabila mak tgk balik diri mak ni... huuhuhuuu.. dgn suar pendek nyer... t-shirt dan spek nyer...dan kulit ala-la kuning yg tak berapa nak langsat ni... mmg cam nyonya sayur ler.. patut ler.. nyonya ikan tu ckp Cina sama Wa... huhuuu... Selain talapia... aku beli gak sotong yg segar bugar... udang... (mmm.. dlm hati...leh masak kunyit ngan potato ni)... Selain itu, aku sambar gak ikan merah dan jenahak (my peberet... nak wat tom yam nnt).. Jenahak ni klu kat Jusco.. dlm RM12 satu slice... tapi kat sini leh dpt RM7.80 satu slice.. hehehehe... jimat.... Dtg pasar ni mmg best.. cuma nak bangun pagi... nak drive ke pasar yg tak best... lagi satu.. benefit2 klu beli kat Jusco.. selain drp dpt point Jusco.. hehehe.. leh pakai itu Encik Credit Card yg al kisahnyer aku ni pemegang supplementary card shj.. yg menyetelkan bil adalah En Mr Hubby yang aku sayangi kerana Allah Taala.... manakala di pasar duit dr purse Gucci kesyganku jugak kena dikeluarkan.. huhuhu... (huhhhhh.. nak mention gak brand purse dia tu... menunjuk ler tu....) Suka ati aku ler.. blog aku.. aku nak tulis apa.. aku punyer suka ler.... hahahhaaa

Pastu.. lepas berlauk pauk... move ke bhgian sayur mayur plak.. mak aiiii.... byk nyer sayur... aku sambar sawi yg segar, terung (dlm kepala.. sodap ni.. wat masak lemak putih terung)... ulam ulam pucuk serai manis.. pucuk gajus.. kangkung... cili padi.. serai.. tomato... mcm2 ler... sampai naik lenguh tangan mak... Terpaksa ler mak pergi hntr brg2 dulu ke keter untuk round2 lagi di pasar menghabiskan kepala raja yang masih ada di dalam purse mak ni... hahahaa... Lepas tu mak g lak bhgian buah,... hahhaa.. sonok nyer.. aku sambar oren sangkisss RM1 sebiji sebyk 10 biji, epal hijau RM10 - 15 biji, plum RM5 - 7 biji, tembikai sebelah RM7, Nenas sebiji RM3.50.. puas hati.... dah lepas singgah kat kedai runcit.. beli ikan bilis, cili kering, cuka dan gula... mak pun balik ler rumah.. bukan setakat kat butik jer mak gila shopping... rupanya kat pasar basah yg bau nyer mengalahkan Pak Pandir tak mandi sebulan tu pun mak gila gak menyopping... aper nak buat... wanita dan dunianya... Tu tandanya bini Mr Hubby ni wanita tulen... Awwww :)

Tu ler... sesampainya di rumah... aku tak ler terus masak.. humban semua kat dapur... kasi bibik kemas mana yg patut.. lek jap.. makan nasi goreng kg yg dimasak oleh Cik Bibik. Adelina pun dah mandi.. En Hubby pun dah bangun... leh ler bfast sesama... Kul 11 start masuk dapur.. Sesi masak memasak pun bermula... Tetiba jer... tinggggg.... teringin nak makan Kensum... yummy... Nenas pun ada... Masak ler Kensem Talapia seadanya.. Kat sini aku share resipi nyer... Selamat mencuba:

Bahan-Bahan:
1 ekor ikan sungai (Talapia/tenggiri/Merah/Parang/Baung/Patin dsb...)
5 ulas bwg merah
3 ulas bwg putih
1/2 brg holland
Cili Padi sesuka hati ikut tahap kepedasan anda
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit
2 btg serai
5 keping asam keping
Potongan Nenas
Air Asam Jawa
Belacan
Garam
Kangkung dibelah batangnya dan dipotong dua.


Cara2 Membuatnya:
Blend barang2 tadi bersama 1 btg serai. 1 btg serai lagi dititik.
Masukkan ke dalam kuali (senang pakai kuali coz ikan besar dan panjang kut tak muat periuk)
Masukkan sukatan air yg sesuai (Nak kuah byk.. letak banyak)
Masukkan asam keping, serai dititik, belacan, air asam jawa dan garam.
Bila kuah mendidih, masukkan ikan. Terbalik kan ikan sekali sahaja dan masukkan nenas dan kangkung. Tutup api supaya ikan tidak terlalu masak dan lembik.. Sedia untuk dihidang.. Sonang, Cepat dan Sodap...

Pastu... aku masak pucuk paku goreng bersama sotong dan juga udang goreng kunyit campur potato... hmmm... yummy.. dihidang lak dgn budu tempoyak berserta ulam-ulaman.. sehingga mengjilat jari... :)

Bahaya makan macam ni slalu.. Hubby makan bertambah nasi.. aku control jer... Klu ikut nafsu.. mmg 1 periuk leh abis... Tapi aku makan ikan dan sayur jer laa... Nasi maintain separuh babe...

Huhuhuuu....



U ols dah baca kan... suka tak? LIKE dan SHARE ler.. Sharing is caring


0 comments:

Post a Comment

 
Sally's Thoughts © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops