Novel: Tidak Aku Bersuara - Norhayati Berahim

Lama sudah aku meninggalkan alam novel.. sejak zaman uitm dulu lagi.. hampir 7 tahun berlalu...keinginan untuk menyelami isi novel kembali lagi bila melihat Neeny & Nasha (macam nama anak patung bespren plak) bertukar-tukar novel. Ahhh... tidak mungkin.. buku sekolah ku pun belum aku telaah lagi.. ini kan pula membaca novel.. tapi, apakan daya rontaan hati tidak mampu aku sangkal.. Novel yang dipinjam dari Nasha, ku ambil dari Neeny. Kata Neeny, novel itu telah dibaca dulu.. dengan bercerita sedikit sebanyak sinopsisnya.. aku mula tertarik.. ku bawa novel itu balik ke rumah. Ku selak helaian satu demi satu... huhhh.. sudah ku duga.. tangan ini tidak boleh berhenti.. mata ini meniti dari satu ayat ke ayat yang lain... dari baris ke baris yang lain.. kehidupan seorang Jeslina mula aku selami.. dan seperti selalu.. aku tidak sabar lagi untuk mengetahui penghujungnya...

Di sini aku ingin kongsi sedikit sebanyak intipati cerita novel "Tidak Aku Bersuara" karya Norhayati Berahim. Sinopsis ini ku ceduk dari ruangan lain.. dan untuk mengetahui lebih lanjut lagi.. dapatkanlah di kedai... tidak adil kiranya ku ceritakan semua di sini... tinta Norhayati tidak akan menari kiranya novelnya aku salin ke blog ini...

Sinopsisnya....

Peristiwa hitam yang berlaku terus menghantui dirinya. Ke mana dia pergi, sejauh mana dia berlari. Segalanya masih tidak dapat dihilangkan dari ingatan. Maruahnya tergadai, harapannya berkecai dan lelaki yang bertanggungjawab masih lagi bebas.

Perlukah disuara apa yang berlaku? Tidakkah malu kalau semua orang tahu? Buat seketika, Jeslina memang benar-benar buntu.

Namun... akhirnya dia sedar, kalau tidak bersuara. Semua lelaki yang durjana itu akan terus bermaharajalela.

Tambahan serba sedikit dariku:
  • Jeslina terkurung dengan masa silamnya
  • Anak perempuan tunggal yang ditinggalkan ibubapa bersama nenek dikampung
  • Ketandusan kasih sayang ibu dan bapa
  • Dinodai oleh pak cik sendiri di usia yang muda
  • Rahsia di bawa hingga dewasa
  • Mengembara ke luar negara
  • Diam diam cinta berbunga dengan lecturer
  • Berkahwin tanpa rela dengan lelaki kaya kurang tata susila
  • Bercerai tanpa rela dengan tuduhan curang dengan prang ke tiga
  • Bersatu dengan cinta yang tertinggal di luar negara
  • Kembali dengan kebahagiaan dan menuntut bela
dapatkan di kedai buku.... mmg best...




U ols dah baca kan... suka tak? LIKE dan SHARE ler.. Sharing is caring


0 comments:

Post a Comment

 
Sally's Thoughts © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops