Day 20 di ICU - bicara 2 beradik



Hari ni masuk hari ke 20, mama di ICU.. Keadaan masih sama.. Boleh bercakap, tapi tidak bersuara.. Mayb kesan wayar oxygen ke paru2 tempoh hari. Masih tidak boleh makan spt biasa.. Hanya susu melalui wayar.. Pergerakan tangan kaki dah ada.. Alhamdulillah bebas strok.. Mayb mama hya perlukan sedikit fisio sbb dah lama terbaring... Doctor masih monitor.. Dari ICU area.. Dipindah ke HDU.. Tp masih di 2 Delima juga... Bilik yang sama.. Area shj berbeza.. Mama tampak lebih sihat dan wajahnya sudah membayangkan ceria... Alhamdulillah...

2 minggu jugalah Sally berkampung di sini.. Dendam rindu pada pelukan kak nina dah tak tertahan lagi.. Keletah mc megi dah semakin kerap bermain di minda... Esok.. Sally akan pulang.. Pulang kepangkuan anak2 dan suami yg saban hari telefon cakap rindu mama.. Sampai mama pujuk kak nina.. "Nnt mama balik.. Mama beli toys ok..."... "No.. I don't want toys.. I just want my mama.. I want u back..." 
😭😭😭
... Esk kita jumpa yer.. Kak nina.. Adik.. Mama pun rindu sgt2... 
.
Mamaku..Hjh Siti Aminah, adik balik tak lama.. Sekejap jer.. Jenguk anak2.. Jumpa suami.. Yg nyawaku ini untuk mereka juga.. Nnt adik kembali ke sini lagi.. Kembali ke sisi bonda.. yg pasti doaku tak pernah putus utk bonda.. 
.
Tanggungjawab juga perlu diberesi... Banyak nyer kerja menanti.. Persediaan seminar di KB nxt week pun tak siap lagi... Huhuhu.
.
Saat di sini.. Di HUSM ini... Byk cerita yg didengar.. Byk kisah jadi pengajaran.. Sbb yg dtg di sini.. Semuanya berkongsi duka.. Tiada yg dtg bersuka ria..
.
Kesimpulan yg Sally dapat.. Tak kisah ler ada anak sikit ke ramai.. Janji anak2 tahu tanggungjawab dan kenang jasa org tua.. Ada kisah ibu beranak 15... ada juga yg sikit anaknya... Tapi.. Ramai ke sedikit.. Klu kesedaran tiada dlm diri.. Ibu sorang.. Ayah sorang.. Bila sakit blum tentu boleh jaga... Ada seorg isteri.. 3 bulan jaga suami seorg diri.. Anak2 ada hal masing2.. Adik beradik blum tentu dtg menemani.. Keseoranganlah si isteri.. Buntu smpi ke hari akhir suami pulang ke hadrat Ilahi... Ada pula kisah suami.. Yg menjaga si isteri koma 6 bulan tak sedarkan diri.. Tapi setia menemani... Aku tadah tangan berdoa.. Semoga jodohku Sabri Nadzri... Dan diriku jua.. Akan setia hingga ke syurga Firdausi.. 
.
Pagi ini.. Kakanda Suhada Mohd Zain bersuara.. "Kau bertuah dik... Anak perempuan ada 2.. Kalau kita sakit.. Anak perempuan boleh jaga..." Bukan kata anak lelaki tak boleh... Tapi, bila kita perempuan yg sakit.. Pastinya anak lelaki segan nak jaga.. Nak tukar pampers.. Berak kencing nak tukar.. Nak lap badan... Sally teringat post Sally dulu... Anak lelaki yg akan turunkan jenazah ke liang lahad.. Tapi aku.. Aku belum punya anak lelaki.. Kata Kak Da... "Anak2 Kak Da ada.. Anak2 ku pasti syg akan chesu mereka..." Rasa sebak dalam diri.. Rasa terharu dan disayangi.. 
.
Anda semua.. Yg masih punya ibu dan bapa... Peringatan utk Sally juga.. Jgnlah kita terleka.. Insan itulah yg membawa kita ke dunia.. Jika mereka sakit rawatlah.. Beradalah di sisi mereka.. Tiada lain yg dipinta... Kecuali dapat menatap wajah anakanda... Jika dulu.: kita lapar.. Kita sejuk.. Kita sakit.. Ibu dan bapa berkorban diri utk buat anak selesa bahagia.. Kenapa tidak skrg.. Rasa sgt terhiris hati ini bila ada yg biarkan ayah/ibu sakit tak berteman.. Sudah makankah mereka?? Sudah dilapkah mereka.. Terbaring tak bermaya... Oh anak.. Jenguklah ibu dan bapa... Biarlah mereka merasa sedikit nikmat diakhir usia... Bg yg masih sihat.. Telefonlah.. Bertanya khabarlah.. Kerana anda masih diberi peluang mendengar suara mereka... 
.


U ols dah baca kan... suka tak? LIKE dan SHARE ler.. Sharing is caring


0 comments:

Post a Comment

 
Sally's Thoughts © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops