Abah pergi meninggalkan kami...

Hari ni dah 2 minggu abah pergi meninggalkan kami... Abah yang ku sayang... abah yang menjadi tempat mengadu... yg suka mengusik smpi aku menangis.. sampai cucu menangis... abahku... dah tiada lagi di dunia ni. Abah pergi tanpa sempat melihat anak pertamaku... zuriat ku... cucu dari anak bongsumu yang paling kau sayang... Sampai hati abah pergi tanpa tunggu kelahiran anakku..

Pada 1 April 2008, di hari jadi abah, aku hanya call utk wish selamat hari lahir abah... Pagi tu... aku call, abah tengah sibuk berborak dengan kawan... di luar... tapi abah luangkan masa untuk bersembang denganku di telefon... Ku tanya khabar abah... jawabnya baik sahaja.. Suara riang abah ku dengar dari sorong telefon di hujung sana... Hadiah dah bagi kan bah??  Hari ni wish sajer... Coz aku baru je pulang dr Kelantan 3 hari yang lepas... Abah hanya mengiyakan. Gelak tawa abah pada hari tu masih lagi terngiang-ngiang di telinga ini... Tak ku sangka itulah kali terakhir aku dengar suara abah...

Pada 2 April 2008, Kak Da menelifonku.. Katanya semlm, diaorg ke Kota Bharu... makan besar sempena birthday abah... Sebelum balik, mereka singgah di KB Mall... Abah berlegar2 di ruang baby dan teringin untuk membeli set tilam baby untuk bakal anakku. Tapi kata Kak Da, dia akan tempah yang lagi cantik untuk anakku. Tak payah beli yang dah siap ni coz dah tempah. ABah mengiyakan sahaja... Tapi bila waktu nak bertolak balik.. tetiba abah hilang... puas dicari rupanya dia kembali ketempat tilam baby tadi... Masih berhajat untuk membeli tilam tadi... Kak Da bgtau lagi bahawa tilam sudah ditempah... sekali lagi abah akur... Mereka pulang ke rumah.. Kak Da menghubungiku.. dia merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan sikap abah... Aku hanya menafikan andaian Kak Da... Jauh disudut hati mmg aku tidak mahu andaian kak da itu berlaku... dan aku takut untuk menghadapinya...

Pada 4 April 2008, hari Jumaat, aku sibuk di ofis bersiap2 untuk menyertai family day ke cherating. Barang2 sudah dibeli... perancangan sudah dibuat.. Keretaku akan menjadi muatan hadiah2 untuk program di sana.. Petang itu, spt biasa hubby dtg menjemputku untuk pulang ke rumah. Kami ke Keramat untuk memaklumkan kepada Aboh (bapa mertuaku) ttg percutian kami ke Cherating... Kami berhajay makan malam di Keramat dan kemudiannya balik mengemas baju untuk ke Cherating esoknya...

Semasa di Keramat, satu panggilan telefon dr Abe untuk my hubby. Mr.hubby hairan kerana Abe jarang menelifonnya.. Pada masa yang sama, aku merasakan ada sesuatu yg tak kena... aku biarkan hubby berckp dgn abe.. setelah selesai.. hubby cuba untuk memberitahu aku sesuatu... tapi ada getaran disuaranya... katanya Abah sakit, dibawa ke hospital... Aku hairan, kenapa abe tidak terus memberitahuku.. Kata hubby, abe mungkin tidak mahu aku terkejut dgn berita itu memandangkan aku tgh pregnant 4 bulan.. Aku terus menelifon kak da. Kak Da bgtau abe dah bawa abah ke hospital. Kak da masih di rumah dan akan menyusul kemudian. Sebrg berita akan diupdate kepadaku serta merta...

AKu dan hubby, terus balik ke rumah.. Kata hubby, kalau keadaan abah teruk, kita akan terus balik ke Kelantan... Di dalam perjalanan balik ke rumah kami di gombak, mama telah menelifonku.. Kata mama... "adik, balik laa... balik cepat.. abah sakit".. dan dari suara mama aku tahu... abah mmg tgh sakit.. dan kami harus cepat balik..

Sampai di rumah, aku segera kemas baju di dlm bag... hubby mandi.. Masa tu dalam pukul 7.30ptg.. waktu maghrib... kedengaran azan berkumandang... dan telefon hubby berbunyi lagi... Aku tgk telefon.. nama Kak Efa ( kakak iparku) di screen... huhhhh... kenapa diorg ni tak call aku terus?? Apa yg cuba disembunyikan...??? Mcm mana keadaan abah sebenarnya...??? Aku terus angkat phone.. Kak Efa kaget.. dia tidak mahu memberitahuku.. Aku mmg marah... telefon bertukar tangan... Abe Lie (Abg iparku) di talian.. katanya... "adik... sabar.. semua org kat sini dah boleh terima kenyataan... adik mengucap byk2... kena redha...".. belum pun sempat ayat abe lie habiskan.. aku sudah tahu apa yg bakal diucapkan... air mata terus bergenang... wajah abah terus menerpa dan memenuhi ruang mata... wajah itu dekat di mata aku.. dan makin lama.. makin jauh..jauh...jauh... aku menjerit memanggil abah... membuatkan hubby yg berada di bilik air keluar.. aku hampir jatuh... hubby memelukku dan disuruhnya aku beristigfar.... abe lie masih di talian... aku dgr dia berkata.. "abah dah tak ada... Allah sayangkan abah...adik balik ler... " hubby ambil telefon dr tanganku... aku mmg tak boleh menahan sebak... hubby makin memelukkku erat... aku masih ingat katanya... aku masih ada dia... ku hamburkan semua duka.. aku menangis sepuas hati... abah yang ku sayang kini tiada lagi.. pergi menghadap Ilahi.. Abah.. kenapa tinggal adik... Adik sayang abah... jgn tinggal adik.. abahhhhh... abahhh... astagfirullallahalazim... kemudian aku menggucap panjang... keadaan sudah reda sedikit... ku sarung jubah hitam.. bertudung hitam... barang2 sudah dipack..

Kami bertolak balik ke Kelantan. Di dalam perjalanan, aku telefon Aboh, Mama, Kak Edah dan sedara-mara terdekat memaklumkan berita ini.. Aku juga memaklumkan kepada org2 ofis yang akan ke cherating esok pagi... Sepanjang perjalanan, aku menerima panggilan yang tak berhenti.. Ucapan takziah dr kawan2.. sedara mara... berita tersebar begitu cepat... Linangan air mata menemaniku sepanjang 7 jam perjalanan... Pukul 4.30 pagi kami selamat sampai di kelantan...

Makin hampir dengan rumah.. makin terasa sebaknya dan makin laju air mata ini... hubby genggam tanganku...dia menyuruhku tabah... ku gagahi diri... katanya jangan terlalu sedih.. ingat anak kami di dalam kandunganku... Sesampai di rumah, dr jauh ku lihat ramai jiran tetangga.. haruman kemiyan menusuk hidung...ku gagahi diri... melangkah masuk ke dalam rumah... Wajah mama adalah org pertama yang kucari... Linangan air mata mama tidak sanggup ku lihat.. wajahnya kusam... tapi mama memang tabah... mukanya tenang tanda redha dengan pemergian suami yang disayangi... Ku peluk mama dan sendu kami bertamu... ku peluk kak da... "abah kita dah pergi dik.." Kata-kata kak da mengundang lagi sendu di hati ini...

Ku gagahi diri ke ruang tamu.. Ku lihat sebujur tubuh kaku.. diselimuti kain putih.. Ku buka bahagian muka... abah tenang diperbaringan... wajahnya seakan senyum melihatku.. adik balik abah.. untuk melihat abah kali terakhir... Wajah abah itu akan ku ingat sampai bila-bila...

Ku melangkah ke bilik air... wuduk di ambil.. aku tidak hiraukan semua yg lain.. Ku capai al-quran... Aku duduk bersimpuh di sisi abah... Ini sahaja hadiah terakhir yang mampu kuberikan... helaian demi helaian ku baca... untuk abah.. dari anak bongsumu... Abah... semoga abah tenang di sana...

Pagi esoknya, abah dimandikan oleh imam urus jenazah.. Ramai jiran tetangga, sanak saudara yang datang bertandang.. menziarahi arwah abah buat kali terakhir.. Abah yang sememangnya ahli jemaah Masjid.. ramai yg datang, mengaji, menyembahyangkan jenazah... setelah dikapankan... aku sempat memberi kucupan terakhir buat abah... ku tahan air mata ini.. kata imam, air mata tidak boleh mengenai jenazah. Aku kucup abah.. basahan air mawar yang direnjis terasa dibibir ini... Jenazah abah tenang diperbaringan.. Ku tatap wajah abah buat kali terakhir... Serba putih... berkopiah dan serban.. pakaian kain ihram.. Abah sememangnya telah bersedia untuk ke Mekah dengan mama pada tahun ini.. Tapi apakan daya, dia pergi dulu menemui Ilahi sebelum sempat menunaikan haji... 

Kemudian jenazah di bawa ke tanah perkuburan... Cuaca yang redup dan gerimis dengan tiba-tiba membuatkan semua tetamu berkata-kata... Sungguh sejuk jenazah ini.. Petanda orang baik-baik... Gerimis 5 minit kemudian tiada.. tapi suasana masih redup..menyenangkan kerja pengebumian.. tidak terlalu panas.. Aku gumpal kepalan tanah untuk dikemaskan jenazah di dalam kubur.. Akhirnya bersemadilan abah dengan aman di sana...

Ya Allah Ya Tuhanku.. Aku memohon padaMu Ya Allah.. tempatkanlah abahku di antara orang-orang yang beriman... dan kau ampunkanlah dosanya... biarlah dia tenang bersemadi di alam barzakh...amin...

Detik-detik terakhir abah akan sentiasa abadi di dalam kamus hidup ini...


U ols dah baca kan... suka tak? LIKE dan SHARE ler.. Sharing is caring


0 comments:

Post a Comment

 
Sally's Thoughts © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops