Urusan Tabung Haji di Maybank2u

Part 2: Pemindahah wang / semakan baki dari Maybank2u ke Tabung Haji


Ramai yang bertanyakan Sally bagaimana nak masukkan duit dari M2U atau tengok baki Tabung Haji melalui m2u. Hari ini Sally kongsi dengan anda semua.


Semalam kita dah daftar akaun TH di ATM Maybank kan? Bagi yang terlepas posting semalam, boleh le KLIK SINI


Sebaik anda selesai mendaftar di mesin ATM, anda boleh le membuka laman web Maybank2u. di www.maybank2u.com.my . Login seperti biasa dan mulakan transaksi Tabung Haji di laman web tersebut.


Boleh rujuk gambar untuk langkah-langkahnya. Sally terangkan satu per satu. Semoga bermanfaat untuk semua. Jom kita menyimpan. Mudah-mudahan ia mempercepatkan proses Haji kita ataupun untuk masa hadapan kita.


Tapi kan, kalau transfer dr Maybank2u ke akaun TH ada caj RM1 + GST. Kalau anda ada akaun BSN, anda boleh transfer dari MyBSN ke akaun TH percuma sahaja. Tapi MyBSN tak boleh tengok baki akaun TH. huhuhu.. 

Selepas anda login ke laman web Maybank, anda akan melihat screen ini. Tekan Accounts & Banking.

Skrin akan memaparkan All Accounts info.

Anda klik menu Transfers di belah kiri skrin seperti anak panah merah yang saya tunjukkan itu.

Kemudian anda akan nampak menu Tabung Haji. Lihat anak panah merah itu. Klik menu Tabungn Haji tersebut.

Di skrin ini, anda boleh nampak ada sub menu Balance Inquiry untuk melihat baki akaun TH anda, Fund Transfer untuk memindahkan duit dari dan ke TH dan juga Pendaftaran Haji. wowwww

Klik Balance Inquiry untuk melihat baki akaun TH anda.

Kemudian anda pilihlah akaun TH yang berdaftar atas nama anda. Jika anak-anak anda pun berdaftar atas nama anda dalam erti kata lain, andalah pemegang amanah akaun tersebut, anda boleh melihat akaun-akaun anak anda di sini juga.

Pilih sahaja akaun mana yang anda nak lihat. Dan paparan baki akan dikeluarkan.

Jika anda lihat, ini adalah paparan baki akaun TH Primary. Maknanya saya punya iaitu induk. Senang nak tahu duit ada banyak atau sikit. Kann... kalau banyak.. bak sini sikit... hihihi


Skrin ini pula, Sally memilih akaun Adelina iaitu anak sulung saya. So paparan menunjukkan baki akaun TH Adelina dan jenis Secondary di mana pemegang induk akaun ini adalah saya ler... hahaha

Boleh tekan menu Fund Transfer untuk memindahkan duit dari Maybank2u ke TH. So, senanglah kita nak top up duit ke akaun TH kita. Tak payah pergi ke kaunter TH dah. Transfer sahaja. 

Kalau rasa nak keluarkan duit dari TH pun boleh juga. Pindahkan dari akauan TH ke MBB dan kena ler ke ATM untuk keluarkan duit tersebut sebab kat PC / Phone anda takde lubang boleh keluar duit kat situ. Hihihi.

Anda juga boleh transfer dari MBB anda ke akaun TH orang lain. Nak bagi kat emak ke... kat Sally ke.. pun boleh. Dialu-alukan. Pm tepi yer untuk no akaun TH saya. haha


Ini paparan untuk transfer dari Akaun MBB ke TH. Hanya pilih dari akaun MBB yang mana ke akaun TH berdaftar yang mana satu. Masukkan amount... DONE.

Ini pula paparan untuk transfer dari akaun MBB kita ke akaun TH orang lain. Mudah jer. kan kann? Anda hanya perlukan no akaun TH mereka dan juga IC Number.

Alhamdulillah. Terima kasih pada teknologi. Terima kasih pada Maybank dan TH yang memudahkan urusan kami.

Tapi kan, kalau transfer dr Maybank2u ke akaun TH ada caj RM1 + GST. Kalau anda ada akaun BSN, anda boleh transfer dari MyBSN ke akaun TH percuma sahaja. Tapi MyBSN tak boleh tengok baki akaun TH. huhuhu

Ada pro and cont.
So, selamat menyimpan buat semua.


Salam sayang,
Puan Sally,
Shopping-shopping juga, duit simpanan WAJIB ada.


U ols dah baca kan... suka tak? LIKE dan SHARE ler.. Sharing is caring


 
Sally's Thoughts © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops